Bakgrund till eSamverkan

eSamverkan har under två år 2008 till 2009 hjälpt 21 st kommuner med bearbetning samt anslutning av leverantörer som skickar e-faktura och enligt standarderna SFTI Fulltextfaktura samt Svefaktura. Vi har såväl hjälpt till med mindre leverantörer genom att anordna Informationsträffar lokalt hos kommuner och sedan i samarbete med företrädesvis Inexchange därefter medverkat till att intresserade leverantörer kommit igång med ett införande. eSamverkan har också bearbetat större leverantörer som verkar på nationell nivå och där skapat stora synergi effekter genom att ansluta en leverantör för många kommuner.

I projektet har vi varit särskilt lyckosamma på kommuner där det fanns behov av att ansluta leverantörer som verkar på regional och nationell nivå och som redan kan skicka e-faktura eller där införandet varit kort för leverantören.

Vidare har vi haft bearbetning av nationella leverantörer där implementationstiden varit längre än 1 år, men som i slutet på 2009 börjat ge goda resultat.

Som en del i vårt arbete har vi försökt att effektivisera rutiner, metoder och processer för att vara ännu effektivare och det har utmynnat i två mycket konkreta saker:

    • Framtagning av en gemensam kommunikationsplattform
    • Framtagning av en Leverantörsbearbetningsportal

    Gemensam kommunikationsplattform ger enorma synergieffekter i arbetet med att ansluta leverantörer, det ger oss, kommuner och landsting en kommunikationsmotorväg i stället för många och slingriga kommunikationsvägar. Vi har skapat snabba och effektiva metoder i samarbetet med våra strategiska samarbetsparter kring kommunikation.

     

     

     

     

     

    "Kommuner och landsting i samverkan kring e-handel och elektronisk faktura"